Thursday, June 2, 2011

BATU HEMPEDU PERLU DI BUANG !!!

(sumber dari kosmo)


Sejak dari tadi aku dok tercari2 kenapa la batu leh berada lam hempedu aku nih...makanan yang mcmana boleh menyebabkan terjadi sebegitu?? hmmm...sedang aku surfing ni terjumpa la pasal BATU HEMPEDU ni...puas hati aku baca...takut pun ada gak..kalau tak buang leh menyebabkan kematian tuuu....adoiiii....

“Batu hempedu terbentuk apabila kolesterol dan garam hempedu menjadi tepu. Ia akan membentuk kristal dan lama-kelamaan akan membesar lalu menjadi batu,”

Kesakitan yang dialami oleh pesakit biasanya disebabkan batu tersebut bergesel pada dinding pundi hempedu. Seringkali terjadi apabila seseorang itu mengambil makanan berlemak, pundi hempedu akan mengecut untuk merembeskan jus hempedu ke dalam usus untuk ‘meleburkan’ lemak tersebut.

makanan yang mengandungi kolesterol seperti makanan segera, berminyak dan berlemak adalah penyumbang utama dalam masalah pundi hempedu ini

tu la...lps ni aku kena ubah corak pemakanan aku ni kan...

Walaupun hempedu dibuang, Hairol menjelaskan tiada kesan sampingan pada sistem tubuh manusia biarpun dengan ketiadaan organ tersebut.


Sumber : KOSMO (nak tau lebih lanjut klik)

4 comments:

Onitsuka_hana said...

minum air masak banyak2

QUEENPINK said...

SALAM

JOM JOIN GA

http://queenroszaliza.blogspot.com/2011/04/queenpink-lucky-follower.html

DAN

http://queenroszaliza.blogspot.com/2011/05/giveaway-ulang-tahun-pertama-queenpink.html

||aLeaSaRa|| said...

slm singgah sini!aunt kite dah 3 thn buang batu dlm hempedu.better buang nanti lagi sakit bahagian pinggang.mak mertua pulak batu karang hurmm..dah laser still ada lagi batu kecil2 asyik muncul je.

aku dan segalanya said...

terima kasih atas nasihat tuu...sy ikut je nnti apa doktor ckp..kalau silap mkn je mesti sakit terguling2....hmmmm

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...