Tuesday, July 19, 2011

Ajal di peluru kawan....



PEKAN: Program membasmi musuh tanaman disertai anggota Ikatan Relawan Rakyat (Rela) dan Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan) di Kampung Bentan di sini, kelmarin, bertukar tragedi berdarah apabila seorang pesertanya maut terkena tembakan peluru penabur.

Dalam kejadian kira-kira jam 9.30 pagi itu, mangsa yang juga Ketua Platun Rela Kuala Pahang, Ismail Md Ali, 50, dari Taman Teratai, Kampung Marhum di sini, terkena peluru penabur di dada kiri dilepaskan secara tidak sengaja oleh peserta lain ketika menembak babi di kampung berkenaan.


Mangsa kemudian dihantar ke Hospital Pekan (HP) di sini, sebelum dirujuk ke Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA), Kuantan, untuk rawatan lanjut namun meninggal dunia kira-kira jam 6 petang selepas beberapa jam bertarung nyawa akibat kecederaan parah.

Difahamkan, mangsa menyertai program itu yang bermula seawal jam 8 pagi bersama tujuh lagi anggota Rela dan empat anggota Perhilitan anjuran Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Marhum bagi memburu babi yang merosakkan tanaman penduduk sejak beberapa bulan lalu.


Menurut anak sulung mangsa, Fareehadina, 22, arwah bapanya itu bersikap pelik apabila enggan mencium dia dan dua adiknya sebelum keluar rumah kira-kira jam 7.30 pagi, malah merenung tajam seolah-olah mempunyai petanda tidak baik.


“Itulah kali terakhir kami menemui ayah sebelum dia terus bertolak tanpa berkata apa-apa. Saya hairan dengan perubahan sikap ayah yang enggan bertegur sapa sebelum keluar rumah menyebabkan fikiran saya mula runsing dan menjangkakan sesuatu tidak diingini berlaku.

“Sedangkan sebelum ini ayah selalu mencium dahi dan pipi kami tiga beradik sebelum keluar rumah selain mengejutkan dari tidur seperti yang dilakukan setiap hari,” katanya ketika ditemui di rumahnya, semalam.


Katanya, arwah ayahnya seorang anggota Rela aktif dan menyertai semua program kemasyarakatan, namun tidak menyangka ia akan berakhir dengan tragedi tidak diingini.


Sumber : HMETRO

2 comments:

Adzrien Shoppe said...

sedih kak liza baca berita ni tadi...alfatihah

Aziela said...

kita kebetulan ada di tempat kejadian...memang isu hangat betul di kalangan penduduk kampung..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...