Tuesday, May 24, 2011

cintailah org yang menyintai kita setulus hati 4

Kini, telah hampir seminggu aku menjadi isteri kepada seorang lelaki yang
tidak aku cintai. Majlis perkahwinan yang diadakan amat meriah tetapi aku
tidak merasai keseronokan itu. Mungkin Harriz juga begitu. Perhubungan
aku dan Harriz memang terbatas. Itu adalah syarat aku sendiri sebelum
Harriz melafazkan akad nikah. Kami hanya berpura-pura mesra di hadapan ibu
dan ayah tetapi di sebalik tabir kehidupan kami, tidak wujud kemesraan
tersebut. Harriz benar-benar memberi kerjasama yang baik. Kadangkala
simpati aku menjengah di hati kecilku. Pernah aku menasihati dia supaya
melepaskan aku sebelum tamat kontrak perkahwinan kami tapi Harriz bukanlah
lelaki yang senang dipujuk rayu.
"Saya seorang yang menepati janji. Walau hati ini berat untuk berpisah
dengan awak, saya tetap akan patuhi syarat awak bahawa kita hanya bercerai
selepas tamat tempoh kontrak. Awak sendiri tahu bagaimana perasaan saya
pada awak. Tidak munasabah andai saya menceraikan awak sekarang. Kalau
boleh, saya mahu takdir membuka pintu hati awak untuk menerima cinta saya
dan menyayangi saya sebagaimana tulus dan sucinya cinta saya terhadap
awak."
Tiba-tiba Harriz memegang tangan kananku ketika aku sedang mengikat rambut
lantas diciumnya perlahan seolah-olah aku ini bagaikan puteri yang sedang
berhadapan dengan rakyat biasa. Berderau darahku ketika itu. Aku
menjarakkan diri. Bulat mataku memandangnya. Tanpa segan renungan Harriz
semakin tajam memandang ke arah aku. Aku gementar. Rasa marah dan geram
wujud dalam diri ini. Harriz cuba untuk memperdayakan aku dengan kata-kata
manisnya.
"Tolong jangan bersikap kurang ajar! Sudah cukup selama ini saya bertahan
dengan sikap dan perangai awak!! Awak jangan umpan saya dengan kata-kata
manis awak tu. Saya tak akan terpengaruh. Kontrak tetap kontrak. Biarpun
setahun atau dua tahun atau selama-lamanya, saya tidak akan mencintai awak
atau belajar untuk menyintai awak!!
"Cinta saya hanyalah untuk Izham. Awak tahu bukan? Izham lebih dahulu
hadir dalam hidup saya tapi awak merosakkan segala-galanya dengan
memperalatkan ayah dan ibu saya. Saya bukan macam mereka. Itu sahaja yang
awak perlu tahu!!" Bentakku tiba-tiba dengan penuh berani.
Aku sendiri terkejut dengan tindakan aku. Dari mana aku dapat kekuatan
untuk melawan perasaan aku? Aku memaling ke arah lain. Terasa semangat
untuk mempertahankan diri wujud dalam diri ini. Mungkin kerana rindu aku
pada Izham semakin kuat dan kesalahan aku pada Izham juga berat.
Harriz hanya diam. Sedikit sebanyak nampak juga perbezaan di raut wajahnya
yang mungkin terkejut dengan kata-kata amarahku yang tiba-tiba.
"Maafkan saya kerana buat awak marah. Saya tak ada niat untuk menyakitkan
hati awak, Nurul Ain. Saya harap kita masih boleh jadi kawan," ringkas
sahaja kata-kata Harriz kali ini. Aku masih tidak memandang wajah Harriz.
"Nampaknya dah masuk waktu solat Isyak sekarang. Mari, kita berjemaah,"
pelawa Harriz lembut. Aku memandang wajahnya. Dia tersenyum, "Saya tunggu
di bilik." Harriz berlalu pergi meninggalkan aku di ruang tamu. Perasaan
marahku sudah reda. Malu pun ada bila mengenangkan kembali kemarahan aku
yang berapi-api itu. Nampaknya Harriz masih boleh buat muka selamba
sedangkan sudah berbakul-bakul aku memarahinya sepanjang dia duduk di
rumahku.
Tidak tahu bagaimana lagi untuk aku mewujudkan rasa benci dalam diri
Harriz supaya dia membenci aku. Kini, perkahwinan kami sudah hampir 3
bulan. Ayah dan ibu pula sudah bertanya tentang keadaan kesihatan aku. Itu
tidak lain dan tidak bukan mesti berkaitan dengan hal anak. Bagaimana aku
nak memberitahu mereka bahawa aku ini masih suci lagi. Harriz tidak pernah
menyentuh aku walaupun dia berpeluang. Dia benar-benar mengikut segala
kontrak yang ditulis oleh aku itu supaya tidak menjalinkan apa sahaja
hubungan dengan aku. Aku bertambah bingung. Segala apa yang aku lakukan
semuanya tidak menjadi. Harriz masih lagi menyayangi dan menyintai aku.
Aku dah tak tahu nak buat apa. Aku rindukan Izham di saat-saat begini. Aku
kesunyian. Tanpa Izham aku rasa kehilangan. Kadangkala aku nampak bayangan
Izham dalam diri Hariz. Sampai bila aku mampu bertahan. Harriz terlalu
baik terhadap aku. Hanya perempuan gila sahaja seperti aku yang tidak
jatuh cinta padanya setelah pelbagai cara dia lakukan untuk menambat hati
aku. Aku juga manusia biasa. Cinta akan datang dan pergi sesuka hati dalam
hidup ini. Apakah perasaan aku terhadap Harriz sekarang? Aku semakin
bingung dengan kehidupan yang aku lalui kini.

bersambung......................

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...