Tuesday, May 24, 2011

cintailah org yang menyintai kita setulus hati

Harriz. Satu nama yang cukup aku kenal satu ketika dahulu. Dia pernah
menjadi suami aku. Suami yang bergelar hanya pada nama tapi tidak pernah
memiliki sepenuhnya jiwa dan hati aku ketika itu. Perkahwinan yang
berlandaskan kertas putih dengan seribu perjanjian yang boleh menjatuhkan
maruah seorang suami. Aku tahu, Harriz tidak pernah mempersetujui dengan
apa yang aku lakukan sebelum kami mengikat tali perhubungan yang suci.
Namun, kerana sayang dan cintanya pada aku dia menerima niat aku tanpa
sebarang bantahan yang keluar dari mulutnya. Kenapa Izham tidak seperti
Harriz? Sungguh berbeza nilai dan peribadi mereka antara satu sama lain.
Harriz terlalu baik tapi hati aku tidak dapat menerima cintanya.
Kenapa?.....Dia cukup sempurna untuk menjadi seorang suami dan pemimpin
yang boleh menjaga aku sehingga ke akhir hayat. Adakah aku yang terlalu
bodoh untuk menolak cintanya yang tulus dan ikhlas menyayangi aku, atau
keegoan aku yang menguasai diri.
"Saya menerima awak bukan atas paksaan sesiapa tapi hati ini yang ikhlas
mencintai awak. Saya tahu taraf awak dan saya berbeza ibarat langit dan
bumi tetapi untuk membahagiakan awak, itu adalah jaminan saya sebagai
bukti bahawa saya menyayangi awak. Walaupun kontrak kita hanya setahun
tapi cinta saya sampai ke mati.
"Biarpun kita akan berpisah nanti, namun untuk menghilangkan ingatan saya
terhadap awak adalah amat sukar. Sekali saya dah letakkan awak dalam hati
saya bermakna awaklah gadis pertama dan terakhir yang saya cintai walau
awak membenci saya seumur hidup awak......"
Kata-kata itu masih aku ingat sampai sekarang. Keegoan aku ketika itu
mulai luntur tapi hati aku keras. Aku menolak cintanya mentah-mentah
kerana bagi aku, lelaki mudah mengeluarkan kata-kata manis namun untuk
membuktikannya adalah satu dalam sejuta. Aku tidak mempercayai Harriz.
Bagi aku, Izham lelaki pertama yang mencuri hati aku adalah terlalu
sempurna untuk aku. Aku bertemu dengan Izham sewaktu kami menyambung
pengajian di London. Izham bijak memainkan kata-katanya dengan rupa
parasnya yang kacak itu untuk menambat hati aku. Hanya dunia sahaja yang
tahu bagaimana gembiranya hati aku ketika itu dapat berpasangan dengan
Izham , seorang lelaki yang menjadi rebutan gadis-gadis lain di luar sana.

bersambung.............................

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...