Tuesday, May 24, 2011

cintailah org yang menyintai kita setulus hati 3

Aku tidak berani memandang wajah Harriz ketika kami berjumpa buat pertama
kalinya di sebuah restoran. Aku akui, Harriz memang tampan orangnya malah
lebih kacak daripada Izham. Sedikit sebanyak hati perempuan aku mulai
cair namun aku pantas melarikan fikiranku pada perkara yang lain. Harriz
merenung aku tanpa berkelip mata. Aku gelabah. Langsung tidak dibaca
perjanjian MOU yang aku letak di hadapannya. Sakit hati aku dibuatnya
ketika itu. Aku kuatkan semangat untuk memandang Harriz dan cuba berlagak
serius.
"Tuhan kurniakan mata untuk melihat apa yang ada di hadapan kita. Saya dah
letakkan fail perjanjian kita di hadapan awak. Takkan awak tak tahu nak
menggunakan mata awak tu untuk melihat apa yang patut?" Aku memerli
Harriz. Dia cuma tersenyum. Masih tidak puas menatap wajah aku. Seluruh
pelusuk wajahku dijajahnya.
"Memang Tuhan anugerahkan mata untuk melihat. Sekarang, saya sedang
melihat satu lagi anugerah Tuhan yang diberikan kepada saya. Kecantikan
yang tidak pernah saya bayangkan, tapi sekarang baru saya tahu bahawa
sungguh indah alam ini dengan adanya wanita secantik awak, Nurul Ain Bt
Hamdi..." Ungkapan pertama keluar dari mulut Harriz.
Aku tersedak, hampir tersembur fresh orange yang sedang kuminum. Pantas
tanganku mencari tisu di dalam beg tangan. Harriz masih tersenyum. Merah
padam muka aku menahan malu. Bijak sungguh Harriz bermain dengan
kata-kata. Aku hampir terpedaya dengan pujiannya. Ahh...Lelaki, semuanya
sama...
"Tapi sayang, awak tidak menggunakan kecantikan awak itu untuk
melambangkan hati awak. Buat pengetahuan awak, saya ini bukanlah seperti
apa yang awak bayangkan. Niat saya ikhlas untuk memperisterikan Nurul Ain
Bt Hamdi. Jangan kerana awak kaya dan hidup mewah, awak takut saya akan
merampas semuanya itu dari tangan keluarga awak. Terus terang saya
katakan, seandainya awak ini adalah gadis cacat yang kudung tangannya atau
bisu mulutnya saya tetap akan mengahwini awak walau awak miskin sekalipun.

"Bagi saya, harta boleh dicari tapi cinta yang tulus suci hanyalah wujud
sekali dalam hidup kita dan awak adalah wanita yang berada di dalam hati
saya sekarang sehinggalah saya tidak bernafas lagi di atas bumi bertuah
ini." Harriz tersenyum lagi.
Aku pula tergamam. Macam mana dia boleh mengenali aku sejauh begitu.
Kata-katanya kedengaran seolah-olah kami pernah berjumpa. Tapi, aku rasa
tidak kerana inilah kali pertama aku melihat wajahnya. Sungguh pelik orang
ini. Harriz membuka fail biru itu. Tanpa dibaca walau sebaris ayat pun,
dia mengambil pen dari poket bajunya lantas ditandatangani MOU tersebut.
"Awak tak berniat nak baca MOU itu sebelum awak sign?" Aku memberanikan
diri untuk bertanya pada Harriz. Sekali lagi dia memandang aku dengan
pandangan yang penuh bermakna baginya.
"Kalau saya baca, adakah niat awak itu akan berubah untuk menerima saya
bagaimana ikhlasnya saya menerima awak?" Terperangkap lagi aku dengan
kata-katanya. Entah kenapa di mana hilangnya marah aku dan semangat aku
ketika itu. Lelaki ini benar-benar lain. Tidakkk!!..... Aku bukan mudah
untuk menerima dia. Cinta aku pada Izham masih kuat. Harriz bangun. Air
minuman yang dipesan tidak disentuh, masih suci sepertimana aku.
"Assalamualaikum...." Itulah kata-kata terakhir yang diucapkannya sebelum
meninggalkan restoran itu. Aku terpinga-pinga. Pelik dan aneh lelaki ini.
Sebelum aku berjumpa dengan Harriz, terlalu banyak kemusykilan tentangnya
yang berlegar-legar di dalam fikiran aku. Kini pada pertemuan pertama
kami, semakin bertambah kusut fikiran aku memikirkan tentang Harriz.
Siapakah dia sebenarnya? Apakah yang dia mahu daripada aku? Atau adakah
dia memang benar-benar tulus mencintai aku. Ahhhhh....makin difikir, makin
pening aku dibuatnya.

bersambung...................

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...